2009. január 20., kedd

Sorsdöntő találkozások

Sorsdöntő találkozások: szülők és gyermekek.
Popper Péter, Ranschburg Jenő és Vekerdy Tamás.

Rég nem olvastam ilyen közvetlen, hadd nevezzem így: emberközeli stílusban megírt könyvet a szülő-gyerek kapcsolatról mint e három szerzőtől összeállított könyvben. Egy kis ízelítő:
Az első felében: Ranschburg Jenő: Egy egész életre szóló találkozás fejezetben leírja, a kötés három típusát: biztos kötés, ambivalens kötés és az elkerülés, ahol nincs semmiféle kötés és a nevelési stílusokról ír. Majd egy brit etológust idéz, aki szerint és ezt ő is megerősíti, hogy egy ember élete - a felnőtté válásig három nagy szakaszra osztható:
1. Ölelj át szorosan periódus
2. Tegyél le, engedj el periódus
3. Hagyjál békén periódus

majd kezdődik újra az ölelj át szorosan periódus, de ennek már nem az anya a tárgya.

Vekerdy Tamás pedig elítéli a sürgető tanítást, hogy mindenképpen már kiskorától lángészt akarunk belőle kicsiholni. Nem kell erőltetni sem a kisgyerek járni tanulását, beszédét javítani vagy szobatisztaságra kényszeríteni. "Hagyjuk azzá lenni, akik.".
"Egy feladatunk van, hogy viselkedjünk többé-kevésbé normálisan, hagyjuk mozogni, beszélgessünk vele, énekeljünk neki, mondókázzunk vele, csiklandozuk, dobáljuk, lovagoltassuk...stb" A gyerek a szabab játékban, mesemondás, mesehallgatás közben fejlődik, mert így alakul ki benne a belső képkészítés. Abban a pillanatban, amikor a tv. elé teszem a gyereket ( ami a szülőnek jó, mert a gyerek van mit bambuljon), abban a pillanatban a külső kép látására leáll a fejlesztő belső kép készítése.

Popper Péter leírja, hogy a szülő-gyerek kapcsolatban a düh, az indulat, a szeretet - energiák, melyek ha túlfeszülnek, robbannak és ez már baj. Az iskolanevelési tipusokról ír, valamint leírja, hogy a kimerültség népbetegség. "A családok többségében annyit dolgoznak a szülők, hogy valóban kimerültséget produkálnak."

Végkövetkeztetésnek: Nem kell erőltetni a fejlődést hanem szép lassan hagyni kell hogy a gyerek felnőjjőn, akárcsak a pedagógus is pedagogussá érjen, hogy ne csak oktasson hanem neveljen is.

ÉRDEMES ELOLVASNI.

Nincsenek megjegyzések: